Fördom & Stolthet

Nyligen fick jag i posten ett paket med ett nytt material om normer kring kärlek och sexualitet, som heter Fördom & Stolthet . Paketet innehåller en bok, film och en kortlek samt en handledning till materialet. Det är riktat till personer som har en intellektuell eller kognitiv funktionsnedsättning, men kan även passa andra som vill ha en lättare text tycker jag!

Materialet är gjort av forum SKILL och Kvinnofolkhögskolan och är finansierat av Allmänna Arvsfonden. Jag har haft glädjen att vara "bollplank" i projeket, och dessutom intervjuad i boken och med i kortleken!

Längst fram står det ett citat av Victor Hugo "Livet är en blomma och kärleken dess nektar". Det passar bra denna dag då en av mina bröder fyller år, och det snart är dags att sticka iväg till Indien som, förhoppningsvis en flash packer, och inte enbart back dito!;-) Så snart kopplar jag ner mig och övergår till en unplugged tillvaro....



Kommentarer
Postat av: Katerina Holinkova

Hej Lotta!

Vet du om det finns utarbetat material för en äldre befolkning gällande sexualitet/kärlek? Material som finns att tillgå på olika äldreboenden?

Överlag finns det väldigt lite material att tillgå för personer med olika typer av nedsättningar, och det material är överlag rätt gammalt.

Men just gällande äldre och sexualitet är ett ämne jag intresserar mig för men har väldigt svårt att hitta material som inte är artiklar eller avhandlingar. MVH Katerina Holinkova

2011-12-02 @ 15:22:01
URL: http://walkinginthesand.blogspot.com
Postat av: Lotta

Hej Katerina,

Du har helt rätt - tyvärr finns det knappt något material om äldre och sexualitet. på rak arm kan jag nämna att du hittar ett kapitel i läroboken Sexologi, tredje upplagan, skrivet av Ingmar Skoog. Det finns även ett mindre häfte/bok "Kärlek har ingen ålder : om glädjen med sex senare i livet av Dagmar Johansen. Förhoppningsvis kommer det alltmer rörande denna fas i livet nu när den stora 40-talistgenerationen går i pension!

2011-12-05 @ 11:47:40
URL: http://sexologi.blogg.se/
Postat av: Katerina Holinkova

Hej Lotta!

Jag använde mig av båda dessa referenser när jag skrev min uppsats, så du ser, det verkar inte finnas mer än det jag fann. Därför undrar jag, hur ser det ut med inriktning på sexologmastern gällande äldre? Har kommit in och av intresse undrar jag hur mycket vi kommer läsa med fokus på äldre. Såg att en valbar kurs sista året handlar om funktionshinder och sexualitet. Är detta något som kommer beröra äldre?

2011-12-13 @ 14:27:00
URL: http://walkinginthesand.blogspot.com
Postat av: Lotta

Hej Katerina och ursäkta sent svar! Kul att du kommit in på masterprogrammet! Du kan som sagt själv välja att fördjupa dig i äldre och sexualitet och på så sätt bidra till att utveckla området.



Välkommen till Malmö högskola!

2012-01-03 @ 11:04:11
URL: http://sexologi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0