Bloggande forskare

Snart är en avhandling klar som handlar om  bloggande forskare. Det är Sara Kjellberg som undersökt om och vad i så fall som forskarna använder sina bloggar till. Även om bloggfenomenet bredd ut sig kollossalt under de senare åren, så är det fortfarande relativt ovanligt med akademiska bloggar. Men andelen ökar hela tiden och Sara är övertygad om att fenomenet är här för att stanna.

Vilka är det då som bloggar? I Universitetsläraren 09/10 berättar Sara att det är alla sorters forskare, både doktorander och professorer, och inom alla discipliner; samhällsvetenskap, humaniora, naturkunskap, teknik och medicin. LIkaså är det alla åldrar.

Internationellt sett finns stora bloggportaler, t ex Scienceblog.com, som samlar bloggande forskare, men än så länge finns det inte i Sverige. Här får man istället själv hitta fram till exempelvis mina kollegor Mariah Larssons och Björn Johnssons bloggar.

Och varför bloggar man? De forskare som Sara intervjuat berättar att de tycker att bloggen gör det lätt att sprida inof och kunskap, samtidigt som man kan uttrycka sina åsikter. Man kan skriva på ett mer lättillgängligt sätt än i de traditionella vetenskapliga skrifterna och därför även känna sig lite friare när man går utanför de strikta akademiska strukturerna. Sist men inte minst så är bloggandet ett sätt att få kontakt med andra, både inom och utanför akademin.

För min del kan jag inte annat än hålla med. Bloggen är ett kul sätt att både samla en kunskapsbank med info på ett populärvetenskapligt sätt, men även att ge forskningen  ett ansikte och en "personlig touch". Jag tycker det är viktigt att sprida den glädje och lust som det innebär att ta reda på nya saker, att ha privilegiet att reflektera och formulera sig i skrift och få feedback på det från andra. Kanske kan den lusten även entusiasmera andra till att söka sig till forskningen?

Den här låten tillägnar jag nu min doktorand Malin som är ute på vägarna igen, på jakt efter datamaterial som kan användas till nya kunskaper om sexuellt risktagande bland ungdomar som är tvångsomhändertagna.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0