Andras onormalitet - min normalitet

Så, dags att packa väskan och sätta sig på tåget igen - denna gång mot Linköping, en av mina gamla hemstäder från uppväxten. Få se om de kommenterar min blanddialekt, såsom många ofta gör. När jag väntar mig en intresserad fråga från publiken utifrån mitt föreläsningsämne, så kommer istället: "Varifrån kommer du egentligen? Det har jag suttit och funderat på hela tiden när du pratat!"

Temat på årets konferens är Sexualitet och funktionshinder, och jag ska föreläsa om min forskning om unga med intellektuella funktionsnedsättningar. Samtidigt förbereder jag torsdagens konferens i Malmö tillsammans med fotograf Elisabeth Ohlson Wallin: Funktionshinder och sexualitet. Synligt i konst och forskning?

Mina reflektioner just nu handlar om normalitet, synliggörande och klokhet. Vad är det som är eftersträvansvärt och för vems skull? Vad är klokhet?  Vem kan man avfärda som dum, och varför? Är en funktionsduglig kropp alltid den vackraste? Hur definieras en funktionsnedsatt person? Samt, till sist, vi ska alla den vägen vandra - mot funktionsnedsatthet - om vi får leva ett tag till...


Kommentarer
Postat av: Sanna Sjökvist

Hej Lotta!



Jag är student på högskolan Dalarna, socialarbetarprogrammet och just nu så håller vi på och ska skriva våran första uppsats i sociologi.



Jag och en till tjej har valt att skriva om personer med funktionsnedsättning och sexualitet.

Närmare bestämt hur detta hanteras utifrån enhetschefens perspektiv, hur de hanterar de frågor som uppstår kring detta ämne.



Vi tänkte först leta efter teorier som belyser detta och jag tänkte höra med dig om du har något bra tips på någon bra teori som man kan ha med?



Vi har funderingar på Foucaults maktteori eller scheffs stämplingsteori.



Vi skulle vara jätteglada om du ville komma med några förslag, vi har även läst din bok: Sexualitet och integritet som verkar vara mycket användbar i detta!



MVH

Sanna Sjökvist



2010-05-04 @ 10:41:04
URL: http://saani.blogg.se/
Postat av: Lotta

Hej Sanna, kul att ni skriver uppsats om ett viktigt ämne! Jag tror ni kan ha nytta av mina forskningsböcker också - framförallt "Får jag lov? Om sexualitet och kärlek i den nya generationen unga med utvecklingsstörning" (Studentlitteratur). Kanske teorin om sexuella script kan passa - den kan ni läsa mer om i boken jag nämnt.

Lycka till!

2010-05-05 @ 09:24:51
Postat av: Nathalie

Hej!



Jag vill utbilda mig till sexolog men det verkar svårt.

Minst 3 år på ett högskoleprogram som har med människor att göra: sjuksköterska, socionom osv.

Sen 3,5 år för att bli sexolog plus arbetserfarenhet.



Har du några tips?

2010-06-03 @ 23:39:15
URL: http://nathaliestankar.bloggproffs.se
Postat av: Lotta

Hej Nathalie,

Tyvärr finns inga genvägar om man vill ha en gedigen kompetens vilket förstås är viktigt ur kvalitetssynpunkt för dom som söker hjälp! Om du är intreserad av masterprogrammet i sexologi vid Malmö högskola kan du kontakta studievägledare [email protected] eller nuvarande programkoordinator [email protected]



Lycka till!

2010-06-04 @ 11:47:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0