Litteratur och limegrönt...

En helt ny monter har Argument förlag i år på bokmässan - limegrön, som verkligen drar ögonen till sig. Och det är förstås viktigt, då förlagen står uppradade bredvid varandra och det gäller att få människor att stanna till, titta i böcker (läs köpa) och/eller lyssna på författare. Några står och sjunger (MA Numminen) och andra försöker få fram sina forskningsresultat på en kvart i folksorlet. 




Själv fastnade jag i professor Sören Holmbergs beskrivning på Forskartorget av hur förtroendet för forskare har minskat aningen, även om den stora tillitskrisen finns för politiker. Han berättade också hur viljan att satsa på forskning varierar och att det är åldersrelaterat. Äldre anser att forskning på cancer och reumatism är viktigt (områden som även generellt sett får höga värden) och yngre är mer intresserade av globalisering. Men samhällsvetenskapliga ämnen fanns knappt inte med i sammanställningen och vi diskuterade efteråt hur nya ämnen, som sexologi exempelvis, också bör komma med i dessa undersökningar.

Tidig kväll var det dags för mingel i Libers monter och där träffade jag bland annat Bengt Fundin, som är vår kontakt i uppdateringen av läroboken Sexologi. Sen pratade jag med Nils Hammarén och Thomas Johansson, som också ger ut på Liber: Socialpsykologi samt Identitet. 

På kvällen blev det middag med Argument förlag på en trevlig indisk restaurang nära Haga, dit jag trippade hemåt till lilla lyan på trötta högklackade ben över kullerstenarna framåt natten... 

Nu en ny dag - nya möten och kanske fler böcker i min kasse. Från igår ligger prästen Olle Carlssons bok Mitt himla liv, Kerstin Ekmans Mordets praktik och en "tjejbok" om samtal från livet från A till Ö mellan Lill Lindfors och Agneta Lagercrantz på mitt bord. Tillbaka till Svenska mässan, som en ..... 


 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0