"Från idiot till medborgare"

Karl Grunewalds nya bok är en tjock tegelstensliknande och beskriver en på många sätt förfärande historia om människor som blivit utnyttjade, utstötta och sedda som icke mänskliga. Boken tar upp historik, lagstiftning, ideologier och olika omsorgsformer. Fotografierna i boken visar på omänskliga förhållanden för människor i en utsatt och sårbar position; sällan får man ögonkontakt med personerna.

Jag känner Karl som en mycket hedersvärd person, som i sig nästan är en levande ikon utifrån sitt  engagerade arbete med framförallt omvandlingen från de stora enkönade institutioner till mindre hemliknande gruppbostäder.

Så, min enda invändning mot denna viktiga bok är varför titelns fortsättning är "de utvecklingsstördas historia". Både användandet av ordet, som jag vet att så många unga med intellektuella funktionsnedsättningar vänder sig mot, men framförallt att det låter som att "de utvecklingsstörda" är en grupp som består av likadana människor, när det självklart handlar om individer med väldigt olika förutsättningar, precis som med oss alla!

I dessa dagar går debattens vågor höga på grund av ICA:s nya reklamfilm. På ett vis kan jag hålla med om att det kan upplevas som lite bakvänt att Stigs personal hoppar till och blir tysta när de träffar den nya praktikanten för första gången; "de verkar aldrig ha träffat nån med Down's Syndrom, stackarna!" sa en av mina döttrar om personalen. Men det är också lite kul när fördomar lyfts fram, som Sören Olsson skriver.
Kjell Stjernholm menar att det faktiskt rör på sig lite, när skådesplare med funktionsnedsättningar just nu är med i tre reklamfilmer i nationell TV.  Och tänk vilken fantastisk dokumentär det var om Ållateatern i Sundsvall häromkvällen!

Ute skiner solen på höströda och gula löv - och här inne sitter jag och snörvlar, hostar och nyser. Så kan också kontrasterna i livet upplevas!




 , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0