Om kärlek - igen....

På ett sätt tycker jag det är mer intressant att grubbla över kärlek, istället för sexualitet. Detta trots att jag är programkoordinator på masterprogrammet i sexologi!

Nyligen har professor P.O. Lundberg och jag skickat in ett nytt kapitel till den tredje upplagan av läroboken Sexologi: "Kärlek - mysterium eller vetenskap? " Det har varit ett särskilt roligt kapitel att författa, dels för att P.O. och jag tillhör olika generationer, olika kön och olika vetenskapsområden, dels för att vi är olika som personer. Men ändå lika...  när det gäller sökandet, längtan efter kärlek och strävanden efter att förstå fenomenet kärlek, undra över varför det blir si eller så, tror jag de flesta av oss kan känna igen sig.

Idag såg jag Patricia Tudor-Sandahl i en intervju på tv, eftersom jag nu är i Malmö och jobbar och därmed kan se följa ett program denna tid på kvällen (jämfört med när jag är hemma med barn och ungdomar omkring mig;-). Patricia berättade bland annat om sin fåfänga och om sin längtar efter bekräftelse. Men också om sin vilja till utveckling som människa.

För mig är kärlek vilja till utveckling, fortsättning och liv. Så definierar jag det idag. Kanske ser jag på det på ett annat sätt imorgon. För kärlek är både trygghet, stabilitet, förändring och oro i ett och samma fenomen...  Kanske är det ett nirvana vi söker.. ?




, , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0