Doubts and dedications

Det är tidig söndagsmorgon. Svårt att ändra tidsrytmen helt; är fortfarande kvällstrött och morgonpigg. Marknaden igår var verkligen färgsprakande, både av människor, musik, frukt och blommor.  Där var massor av folkmusik och amerikansk stepdans som blandades med gratis massage, matstånd från olika länder och småprat vänner och grannar emellan.

Jennifer Bass,  min värd och  Director of Communication vid Kinseyinstitutet, är också engagerad i en rad olika sociala projekt. Hennes intresse för människor, miljö och välbefinnande verkar inte ha några gränser. Längst ner bland bilderna går hon med en låda broschyrer för föreningen för mental hälsa. Det är hennes röst som hörs på flera av de videofilmer, som går att ladda ner från KI:s hemsida och YouTube. Jenny känner "alla" i Bloomington och det tog oss fem timmar att gå igenom marknaden eftersom det var så många som hon ville att jag skulle träffa....







På kvällen gick vi på teater och såg Doubts, samma pjäs som är underlag till filmen med Meryl Streep som just nu är bioaktuell. Mycket tänkvärt om tvivel - vad är sant, vad är intuition, vad är skvaller....  och vilka konsekvenser får det om man har eller gör fel? "Precis som alla små fjädrar i en dunkudde inte går att samla in igen om man har sönder en kudde, kan skvaller sprida sig långt."  Men, å andra sidan, vad innebär det att ana att något är fel men inte våga göra eller säga något?

Och hur känns det att själv bära på något som ingen annan får veta? Att befinna sig på ena sidan av en glasvägg där man tittar ut på andra människor som tycks vara lyckliga, bekymmersfria?

Snart ska jag ta med mig min dator till ett café, där studenter, professorer och journalister brukar sitta och diskuterar skriva artiklar, lyssna på musik via YouTube och dricka cappuccino, eller som i mitt fall om en stund brunch. Imorgon är det dags för mitt "noon-talk", då jag ska berätta om min forskning om unga med intellektuella funktionsnedsättningar och deras möjligheter till kärlek och sexualitet. Få se hur den kvalitativa forskningen med fältobservationer och intervjuer tas emot i denna miljö, där skalor, siffror och mätningar är gängse metoder.

,

Kommentarer
Postat av: Ulrica

Lycka till i morgon Lotta!

2009-05-03 @ 19:16:02
Postat av: Lotta

Tack sa mycket, Ulrica! Det kan behovas - alltid en anspanning pa ett annat sprak! Men alla ar vanligt installda, sa jag hoppas pa ett positivt bemotande pa ett amne som ar mycket ovanligt har.

2009-05-04 @ 15:27:18
Postat av: Malin

Hej Lotta!

Å vad du verkar ha det spännande, låter som om alla sinnen får vad de behöver. Hoppas att du lyckades övertyga om kvalitativa metoders gångbarhet - ser fram emot fler Kinseyrapporter:)!/Malin

2009-05-04 @ 22:33:09
Postat av: Lotta

Ja, det var faktiskt flera som kommenterat hur intressant det var att fa en inblick i helt andra satt att bedriva forskning pa, sa jag ar jattenojd!

Ha det bra, Malin!

2009-05-05 @ 15:14:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0