"Skrivna ord rör sig inte...

... om inte den som läser sätter fart på dem!" Så stod det i en kulturkrönika i lördagens Hallands Nyheter av Tomas Polvall.  Men när någon gör det kan orden röra sig hur fort som helst och föda tankar, som det behövs tusentals bilder för att illlustrera, fortsätter Polvall i sin text om hur orden gör oss till människor. Det är läsaren som är textens regissör, scenograf, skådespelare, fotograf och ljudtekniker.

Kanske är det därför som vi ofta blir besvikna när det görs film utifrån en bok som vi tycker om. För film är andras fantasier, inte våra egna.

Men idag har jag blivit positivt överrumplad av hur min bok Drömmen om Danskungen förvandlats i kunniga lärare, elevers och musikers händer till en fantastisk musikal på Filbornaskolan i Helsingborg. Jag har varit med på repetitioner och träffat alla engerade människor, som gjort min text till en helhetsupplevelse!

Tack Helena Collijn och alla begåvade skådespelare, musiker, ljud- och ljustekniker med flera! Ser fram emot nästa veckas premiär.

Som en astronaut känner jag mig - tyngdlös av lycka!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0