"Annars vore jag inte jag!"

David, cp-skadad sen födseln, och transan Candy funderar i filmen "LIvet är en schlager" på frågan om de skulle vilja vara cp-skadad och transa en gång till om de fick leva om sina liv . Svaret blir ja - för "annars vore jag inte jag."

Det är en stark scen om utanförskap och gemenskap i filmen som Jonas Gardell, numera hedersdoktor i teologi, skrivit manus till. Ikväll visades Jonas dag på Stjärnorna på slottet i Svt och jag var inte ensam om att bli berörd av hans artisteri och den kamp från underläge som han kämpat sig upp ifrån, utan att se sig som ett offer. Hans hemsida har tydligen rasat av överbelastning från människor som ville hälsa till honom efter programmet.

Det är viktigt med mångfald, olika sorters människor, kärlekar och uppfattning om livet. Allt annat blir enfald. Så bör också kunskap utvecklas, med nya och fler nyanser av olika fenomen - sedda ur olika vinklar och perspektiv av människor med olika bakgrund, livsvillkor, läggning, ålder och kön.  Sammantaget växer så en bild, eller ett mönster eller en tanke fram....
Kärlek övervinner allt. 


Kommentarer
Postat av: Ulrica

..ja, hellre mångfald än enfald... och det är väl inte för inte som handikapprörelsen delvis gått hand i hand med queerrörelsen...



...jag är ingen dyrkare av tankar såsom "jag-tror-det-var-meningen" när det händer något i ens liv, men jag tror definitivt att om nu saker sker (som att jag fick en dotter med mycket grava funktionsnedsättning när jag var 21 år) så kan man ändå försöka GÖRA mening av det... och att få kliva in en helt ny värld känns meningsfullt. Nu är det min vardag och det ger mig mångfald. Hittade förresten detta just nu - vad tror du om det?

http://www.kvinno.fhsk.se/website1/1.0.1.0/122/Genus&interkult-kurs.pdf



om man inte hade fullt upp med litteratur och tentor i Malmö kunde det nog vara intressant :-)

2009-01-12 @ 19:36:32
Postat av: Lotta

Ja, livet tar ju olika vändningar som man inte själv alltid kan välja och då får man lära sig mycket nytt som man aldrig annars kanske varken skulle tänkt på eller märkt. På så sätt kan man säga att hela livet är en gåva av lärdomar.



Men, först måste man nog också tillåta sig att reagera på sånt som man kan uppleva som orättvist och oförklarligt!



Varför inte börja blogga om din vardag, förresten? Det skulle nog vara en inblick i en värld som både ger andra kunskap och tankeställare.//Lotta



Ps Kursen ser jättespännande ut - kanske nåt för dig i framtiden? Jag menar, när alla tentor i Malmö är klara!;-)

2009-01-13 @ 17:01:23
URL: http://sexologi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0