Varför lever du som heterosexuell?

Det är sällan den frågan ställs, men den "motsatta" dvs hur kommer det sig att du lever som homosexuell är desto vanligare. När förstod du att du var homosexuell? Vilket är ditt första minne som homosexuell? etc.

Nästa vecka ska jag föreläsa utifrån queerteori för Kull 2 på masterprogrammet i sexologi. Förra gången frågade jag min vän professor Don Kulick om inte han istället kunde komma. Nej, svarade han skrattande, det är mycket mer "queer" om du som heterosexuell fyrbarnsmor gör det!

Enligt Kulick, som tillsammans med professor Tiina Rosenberg fick RFSU-priset 2006 som queerforskningens vägröjare i Sverige, är inte queer en teori. Istället är det en samling perspektiv som man kan använda för att tolka samhälle, kultur och identitet.

Det som förenar perspektiven är att alla betraktar den normativa heterosexualiteten som ett problem som borde förklaras, istället för homosexualiteten som annars är den som granskas. Queerforskare skapar på så sätt ett nytt forskningsobjekt: nämligen heterosexualiteten. Varför är heterosexualitet normalare än homosexualitet? Räcker det med förklaringen att majoriteten lever som heterosexuella?

Mer ska jag inte skriva idag om detta  - hoppas istället på att skapa nyfikenhet hos de masterstudenter som förhoppningsvis ivrigt ser fram emot nästa veckas föreläsning!;-)


Läs även andra bloggar om , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0