Training and research in Sexology

Så är temat på årets nordiska konferens i sexologi (NACS)! Vi brukar vara runt 100-120 personer från de nordiska länderna som träffas varje år. Flera är forskare, men de allra flesta arbetar på fältet med sexologiska frågor, till exempel som gynekolog, barnmorska, familjerådgivare, informatör/rådgivare, skolkurator , psykolog m.m. Sen ett par år tillbaka har vi lämnat det "skandinaviska" språket bakom oss och numera är engelska det officiella konferensspråket, sen även de baltiska länderna tillkommit.

Flera av konferensdeltagarna känner jag sedan tjugo år tillbaka. Det är nästan som en släktträff när vi ses en gång per år! Men det är också mycket spännande att följa vad som händer inom sexologin; både med de enskilda personernas yrkeskarriärer, men också i olika städer och länder. Hur går det med sexologimottagningen i Uppsala? Varför dras resurserna ner? Vad händer med uppbyggnaden av sexologi i Estland? Vilka är det som drviver frågorna? Är det någon som disputerat i år ? osv.

Frågor kring utbildning i sexologi är högaktuella i de nordiska länderna, och många följer med spänning vårt nya masterprogram i Malmö. Det är också det som Sven-Axel Månsson och jag ska prata om på konferensen.

Annars har jag packat ner både regnkläder och handskar (tänk på all is på Island, sa min yngsta dotter!) Vi får väl se om Island överraskar mig vädermässigt....

Läs även andra bloggar  ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0