Du & Jag = Homogami

I senaste numret av tidningen Du & jobbet (nr. 7/08) finns en artikel om vilka yrykesgrupper som är gifta med vilka. Det är SCB som har tagit fram siffrorna, och det visar sig att många par består av människor som gift sig med någon som har samma yrke. Absolut vanligast är läkare som är gifta med varandra. På nittonde plats av trettio, kommer högskolelärare som är gifta med varandra.

Jan Trost, professor och familjesociolog vid Uppsala universitet och tidigare medlem av Svensk Förening för Sexologi, säger att parbildnandet oftast handlar om "kaka söker maka", vilket också kallas för "homogami". Vi söker oss till någon som är lik oss själva. säger Trost.  Dessutom styr "fältet av valbara", dvs inom vilka arenor vi rör oss, dels finns det vanor och normer som gör att vi inte möts, förklarar Jan Trost.

Det är med andra ord inte sannolikt att en undersköterska träffar en vd. Sorry, alla filmer med temat "vacker städerska" möter rik och högt uppsatt man! Fast drömma kan man ju alltid.... .... och lyssna på Led Zeppelin " WHole Lotta Love"....  fast nu förstår jag bättre varför det inte blev Robert Plant och jag, utan en annan socionom - precis som jag!


 
Läs även andra bloggar om

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0