Användbar kunskap

Varför sysslar jag med forskning? Varför utbildade jag mig inom akademin? Vad ska forskningen vara till för? Dessa frågor får jag ofta när jag är ute och föreläser utifrån högskolans s.k. "tredje uppgiften", dvs förmedlingen av kunskap till "omvärlden".

För mig hör allt ihop. Jag är intresserad av att producera kunskap som förmedlas till dem det gäller. Om man som jag forskar om områden som rör männskors innersta, i det här fallet sexualtieten, så är det viktigt att resultaten når dem det gäller och deras närstående. Det kan handla om personal och anhöriga som arbetar med ungdomar med intellektuella funktionshinder, i de fall då resultaten pekar på hur viktigt samspelet är mellan dessa ungdomar och omgivningen i utvecklingen av sexuell integritet och självkänsla.

Professor Björn Larsson, Lunds universitet, säger i senaste numret av Universitetsläraren (13/08) att han saknar diskussioner kring vad forskningen är till för. Han menar också att forskarvärlden måste bli mänsligare, hederligare, mer lyhörd för kritik. Karriär och prestige tar över vårt egentliga uppdrag, dvs att producera och förmedla kunskap, att beskriva verkligheten. Björn Larsson poängterar att det är studenterna som är det viktigaste föremålet för kunskapsförmedlinge. Det är dom som ska föra kunskapen vidare ut i samhället, och därför måste kunskapen vara just användbar.

Jag skyndar mig att beställa hans senaste bok - Filologens dröm - en samling noveller med inspiration från akademin, som beskriver olika forskargestalter, deras vedermödor, prestige, tvivel och besatthet.

Och tänker sedan tillbaka på Island; naturen, människorna på konferensen  - många vars livsgärning tillhör sexologin.



Läs även andra bloggar om , ,

Kommentarer
Postat av: Maria Niemi

Eviga tankegångar, måste allt vara nyttoinriktat, finns det kunskap för kunskapens egen skull? Är det nödvändigt att använda ekonomiska termer när vi pratar om humaniora? Är universiteten fabriker som producerar kunskap, ingenting annat? Och vad betyder ordet "akademi" för dig? Själv associerar jag till Svenska Akademin, alltså de aderton. "Akademi" används också ofta i modern svenska om en del privata läroanstalter utanför högskolan. Adjektivet "akademisk" i t. ex. akademiska studier handlar om universitetsstudier, tror jag.

2008-09-10 @ 03:47:29
URL: http://segatanten.blogspot.com
Postat av: Lotta

Måste och måste - det är jag som tycker det är roligare och känns mer inspirerande att skriva böcker och artiklar som även används på fältet.

Och vad gäller akademin, så trodde jag att det var ett gängse ord för universitetsvärlden. Men visst kan man associera olika!

Tack för kommentar - roligt att diskutera dessa frågor tycker jag!

2008-09-10 @ 11:46:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0