"Om man lever här och nu...

... måste här vara vackert och nu vara skönt." Så står det på väggen i ett rum på Eldorado. Det är ett aktivitets-, kunskaps- och kulturhus i Göteborg för personer med intellektuella funktionsnedsättningar på tidig utvecklingsnivå. Många har dessutom fysiska funktionsnedsättningar.

Här finns ytor som förändras ständigt med hjälp av olika tyger, pinnar, pärlor, spiraler och speglar. I musikrummet hänger vindspel i metall och möjligheter att känna och ta i, spela på olika instrument och lyssna på olika sorters musik.

Jag har träffat eldsjälen Elaine Johansson, som är verksamhetsansvarig för Eldorado och slogs av hennes öppenhet, flexibilitet och ödmjukhet inför livet. Hon har själv en dotter, som nu är 38 år men som befinner sig på en ettårings nivå. Elaine betonar att det inte betyder att man ska möta henne som en ettåring, eftersom hon förstås har mångt flera år av livserfarenheter. Men hennes behov är på den nivån.

Förutom musiken, som har en framträdande plats på Eldorado, betonas taktil stimulering. Det taktila sinnet är vårt största sinne, säger Elaine i en intervju i senaste numret av Socialpolitik (nr. 4/08). Och utan beröring dör man.

Om man vill lyssna på en låt, som känns i hela kroppen så kommer jag att tänka på Atomic Swing och gruppens spelglädje - här och nu, även om det var ett tag sedan sist.



 
Läs även andra bloggar om , ,

Kommentarer
Postat av: Malin

Hej Lotta! Nu kan jag inte hålla mej längre: Gillar din blogg!! Läser med intresse om stort och smått. Faktabank med personlig prägel=kul. När du dessutom påminner om Stone me into the Groove( mkt luftgitarr till den låten way back before the kids!)känner jag mej tvingad att sluta "smygläsa" o lägga in en kommentar./Malin

2008-12-15 @ 18:57:43
Postat av: Anonym

Åh, vad kul - tack! Min önskan är att uppnå en dialog med läsare, även om jag vet att många tycker steget är stort till att lägga in egna kommentarer.

Så, vi hörs igen!;-)/Lotta

2008-12-15 @ 21:15:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0