Nästa vecka händer det mycket!

Nästa vecka - torsdagen den 25 november - är det dags för HARECS årliga konferens Handikappforskningens Dag. I år är det Kristianstad som är värd och temat är "Deltagarbaserad forskning: från forskningsobjekt till medaktör".

Jag har glädjen att få presentera mitt projekt som Forskningsplattformen Handikappvetenskap finansierar: Sexuell hälsa och sexualkunskap för unga med intellektuella funktionsnedsättningar. Precis som i mina tidigare studier (Får jag lov? och Kärlek.nu) ska jag intervjua ungdomarna för att höra dem själva beskriva sina erfarenheter och upplevelser. Det ställer förstås krav på intervjuarna när det gäller flexibilitet och val av ord och formuleringar. Men alternativet  - att fråga personal och föräldrar vad de tror att de unga tycker - är varken lika stimulerande eller angeläget för mig. 

Intervjuerna och de svar och reflektioner som jag fått av de unga med intellektuella funktonsnedsättningar har varit mycket betydelsefulla för mig i min utveckling både som forskare och som medmänniska. Kloka, bevingade ord som lärt mig mer om livet än många andras ord....

"Kärlek, känslor och att ta makten i sitt eget liv - det är det viktigaste! som en kille med Down's Syndrom sa till mig för många år sedan. "Hälsa dom det - alla som du pratar för" Så nu skriver jag det.

Och dessförinnan är det på onsdag den 24 dags för vår körkonsert med "Vi kan sjunga gospel" som leds av Gabriel Forsss, klockan 19 i Johanneskyrkan. Bland annat sjunger vi Leonard Cohens Halleluja, vilket fler har gjort! Men jag tror det blir något extra med 250 lyckliga körsångare, som dessutom bland annat kommer att sjunga Queen, Robin och förstås gospel!




Kommentarer
Postat av: Linda

Jag vet inte riktigt hur jag hittade din sida, men jag är glad att jag gjorde det :). Prenumererar nu på din sida på BlogLovin'!

2011-05-07 @ 01:00:47
URL: http://smsalåna.nu
Postat av: Lotta

Kul att du gillar den, Linda! Ha en bra helg!

2011-05-07 @ 09:11:14
URL: http://www,sexologi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0