Var finns alla unga homosexuella med funktionsnedsättningar?

Det är temat på det litteraturseminarium som jag ska hålla i dag på Malmö högskola kl 13-14.30 på Fakulteten för Hälsa och samhälle i lokal U108.

Utgångspunkten är den forskning jag gjort om kärlek och sexualitet i den nya generationen unga med intellektuella funktionsnedsättningar (IF). Bland annat visar det sig vara en heteronormativ värld de växer upp i, precis som de flesta av oss. Skillnaden är att möjligheten för unga med IF att finna andra förebilder och mötesplatser än dem som arrangeras för dessa ungdomar är mindre än för andra.

Hur ska man då forska om en grupp som är osynlig? Finns det några forskningsmetoder eller forskningsmässiga förhållningssätt som kan göra detta möjligt eller öppna upp för nya ingångsvinklar i ämnet?

Utifrån min presentation av forskning i bland annat monografin Får jag lov? och en artikel i Sexuality and Disability hoppas jag på en givande diskussion tillsammans med andra forskare, studenter och andra intresserade. Förresten  har jag även skrivit en skönlitteratär lättläst bok om homosexualitet - Typ jättekär, liksom

Varmt välkomna!

Glädjande nog är Robbie Williams (ja, jag vet att han är flickfavorit och att jag möjligen tillhör en annan generation ;-) tillbaka! En av mina favoritlåtar från julklapps cd innehåller textraden  "All I want is to look good naked"  - vilket kanske är något många av oss hoppas på så här års efter alla nyårslöften....




, , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0