Nytt år och nya utmaningar

Så är det dags att ta sig ur "julbubblan", som bestått av att äta, se film, sova, åka skidor och sen allting flera gånger till.  Ja, helt sant är det kanske inte för då och då har jag också jobbat lite.

Men nu är det i alla fall jobb "på riktigt" igen. Nya deadlines och nya utmaningar. Rätt så litet av allt som kan kallas rutinarbete, skulle jag vilja säga är det som karaktäriserar forskarens arbetsdag. Ofta ska nya saker formuleras, tänkas ut och skapas. Kul förstås, men också något som kan slita på krafterna. Vem känner sig kreativ varje dag?

Imorgon åker jag till Stockholm för att föreläsa på Karolinska institutets sexologikurs, där docent Kerstin Fugl-Meyer är ansvarig. Jag ska berätta om sexologer som profession och även om den pilotstudie som jag gjort utifrån masterprogrammets studenter.

Nästa vecka 22-23 januari är det bland annat dags för jubileum: RFSU Malmö fyller 75 år och RFSU gruppen 20 år. Själv ska jag medverka på fredagen och prata om sexologi som akademiskt ämne. Kul med feststämning!

Om det är någon som längtar tillbaka till tv-tittande i soffan, så kan jag inte låta bli att rekommendera gårdagens dokumentär Hemligheten som sändes i SVT. Det var en gripande skildrande av ett livsöde, som skildrades ur sonens perspektiv, och också en fenomenal tidsbeskrivning av teatersverige under ett par decennium.  Och inte minst, konsekvenser av samhällets syn på homosexualitet för den enskilde och hans eller hennes närstående....

Oavsett var vi befinner oss - på högskolan, teatern eller i hemmets arena - och ibland även oberoende av hur vi mår, så måste "the show goes on". Heja 2010!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0