Även jag, min käre doktor Glas

Så har också jag sällat mig till skarat som läst, eller läst om, Hjalmar Söderbergs klassiker Doktor Glas. Med tanke på att Kerstin Ekmans nya bok Mordets praktik ligger i högen med årets skörd från bokmässan, så kändes det som en bra start. Men innan dess ska jag även läsa Bengt Ohlssons Gregorius som står i hyllan sedan förra året.

För min del anser jag att det  mest intressanta med Doktor Glas är skildringen av sexualitet och dess konsekvenser för framförallt kvinnor under det tidiga 1900-talet. Man kan bara ana sig till hur provokativ boken måste ha varit när den gavs ut första gången.  Aborter var olagligt, samtidigt som en oönskad graviditet kunde vara ödesdiger för en ung kvinna. Sexualiteten hörde äktenskapet till, även om känslor förstås också kunde spira under andra, mer förbjudna, förutsättningar.

Sen är det väl trist att ett sånt stort steg som ett mord knappt leder till någon positiv förändring alls ;-) Men, å andra sidan, om det hade gjort det så hade väl inte boken ansetts som moraliskt uppbygglig på något sätt...

Nu dags för förberedelser inför en ny vecka på högskolan. Vi får besök av forskaren Erick Janssen från Kinseyinstiutet som jag lärde känna under min gästforskarvisit i USA i våras. Han ska bland annat medverka på kursen Klinisk sexologi på masterprogrammet i sexologi och prata om sexuell lust, framförallt utifrån den hjärnforskning som bedrivs i stor utsträckning på insititutet.

Apropå Helga Gregorius, så finns det många skildringar i konsten av unga och vackra kvinnor som fått män att längta och önska att situationen varit en annan....


Kommentarer
Postat av: Mariah

Mai Zetterling gjorde en mycket intressant filmatisering av Doktor Glas som sågades av samtidens kritiker. Jag tror att jag har den på mitt rum någonstans om du vill se den...

2009-09-28 @ 14:13:09
URL: http://porrstudier.blogspot.com
Postat av: Lotta

Jaa, gärna! Varför tror du den sågades förresten?

2009-09-28 @ 14:25:56
URL: http://sexologi.blogg.se/
Postat av: Mariah

Den låg inte helt rätt i tiden, är väl den enklaste förklaringen (den är från 1969). Alltför individuell och privatpsykologisk. Man gillade inte de stilistiska experimenten. Och så sexualskräcken, livligt iscensatt i mardrömsvisioner, blev nog helt enkelt lite too much.

2009-09-28 @ 15:13:43
URL: http://porrstudier.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0