Äkta!

Ofta går helgerna åt till att komma ifatt på hemmafronten med städning, trädgårdsarbete, tvätt m.m. Vår sons band Marissa Burns Trey spelade på hemmakrogen i fredags, men det missade vi eftersom vi somnade i soffan efter ännu en veckas pusslande med jobbresor, hämtning på fritids, matlagning och.... ja, vart tar tiden vägen och varför är vi så trötta hela tiden?

Men i lördags sken solen från en strålande himmel och vi bestämde oss för att strunta i dammråttor och ge oss ut i den vackra staden Varberg och njuta av de utbud som ges. Yngsta dottern, som är den enda numera som gärna följer med oss, ville se "skelettet av bockstensmannen som byggt skolan hon går i" (hm, ska man rätta en 7-årings verklighetsuppfattning gång på gång? nej...) och vi ville se fotografen Elisabeth Olsson Wallins fotoutställning: Äkta - kärlek, politik, jobb och som behandlar frågor om makt, sexualtitet, religion och kön.

Eftersom vår hund var missnöjd med att sitta utanför istället för att också se Bockstensmannen och fotoutställningen, så fick vi turas om. Väl inne i fotolokalen fanns endast två äldre damer och jag. De stannade länge vid varje foto, gick fram och tittade på nära håll, kommenterade och funderade. Där jag ibland blev generad över de närgångna bilderna på s.k. läderbögar, gick damerna ännu längre fram. "Tror du att det där kan vara hans.... ?" undrade den ena och tittade. Den andra kvinnan tog av sig glasögonen och ställde sig med näsan mot fotot: "Ja, konstaterade hon, det är jag NÄSTAN säker på!"

Jag bestämde mig iaf för att kontakta fotografen och fråga henne om hon kan föreläsa på masterprogrammet i sexologi och berätta mer om hur konst, kultur och sexualitet kan hänga ihop och hur det kan beröra människor över generations- och könsgränser! Och då kan man tala om strålglans, när bilder både upprör och fastnar på näthinnan.Gloria.



Kommentarer
Postat av: Mariah

Mycket bra idé! Skulle passa perfekt på Sexualitet i ord och bild. Jag tror till och med att jag vet en artikel som skulle kunna läsas i anslutning.

2009-09-22 @ 17:31:54
URL: http://porrstudier.blogspot.com
Postat av: Jack

Ja, en mycket bra idé! Och jag som redan passerat detta stadium i utbildningen kommer att bjuda in mig själv till denna föreläsning, bara så ni vet ... ;-)

2009-09-22 @ 20:07:20
Postat av: Malin

Vad vore världen utan närsynta tanter:)!!

2009-09-22 @ 22:26:24
Postat av: Lotta

Vad kul att ni också tycker det är en bra idé att kontakta Elisabeth O-W! Vi kanske t o m kan använda henne på flera kurser - jag/vi funderar vidare!



Vilken artikel, MAriah?



Å, vad jag längtar efter att bli en närsynt tant!;-)

2009-09-23 @ 09:51:46
Postat av: Mariah

Jag fick ta fram och snabbskumma den lite, men jo, den skulle kunna gå fast den är så daterad (från 1999) att författaren pratar om fotoautomater snarare än digitalkameror. Björn Fritz (konstvetare) skrev en text i Res Publica om Ecce Homo och den utställning på Historiska Museet i Stockholm som blev anklagad för barnporr 1998. Intressanta resonemang om porr och konst och mediepaniker.

2009-09-23 @ 12:06:03
URL: http://porrstudier.blogspot.com
Postat av: Lotta

TAck, Mariah, det låter spännande! Lätt gärna en kopia på mitt bord, om du har möjlighet!

2009-09-24 @ 10:06:32
URL: http://sexologi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0