Vill du bli lycklig?

Vem svarar inte ja på en sån fråga - men hur gör man? Det enkla (?) svaret enligt Lyckoprojektet vid Umeå universitet är sex och vänskap! Människan är av naturen en social varelse och ensamhet är frustrerande, konstaterar lyckoforskaren Jesper Östman.

Jag bläddrar vidare i septembernumret av Kupé, som jag läser under mina regelbundna tågresor till Malmö högskola, och funderar. Har det inte blivit en prestation att vara lycklig nu också? Man känner sig liksom lite misslyckad när man är olycklig. Man borde snabbt göra något åt det och bli lycklig. Stunder i ensamhet i tågets kupé gör ibland att jag ( i hemlighet) kan njuta lite av melankoliska känslor och till och med olycka.... "tänk vad snabbt livet rusar förbi, precis som landskapet utanför fönstret" osv. Märkligt nog kan jag ibland nästan känna mig lycklig av den sortens olycka...

Jo, visst går tiden snabbt. När jag var gästforskare vid Kinseyinstitutet i våras skrev jag för deras blogg KinseyConfidential.org (där skriver man mer opersonligt btw) och först nu har den publicerats. Bättre sent än aldrig.

Ännu en ny bloggpost kom på min mejl och det är från sonens MySpacesida med Marissa Burns Trey. Med nya låtar som nyligen spelats in på Studio Fredman i Göteborg utstrålar den förhoppningar och lycka!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0