Dubbelt utsatt

Nyligen fick jag i brevlådan Grundens Medias nya film: Dubbelt utsatt. Den handlar om kvinnor med intellektuell funktionsnedsättning som dessutom är utsatta för våld i relationen. Det är ett viktigt och hittills ouppmärksammat problemområde. Filmen bygger på intervjuer med kvinnor ur verkligheten som berättar om sina erfarenheter, och åskådliggörs av skådespelare. I filmen så hörs röster som:

"Jag var mest rätt att dom inte skulle tro mig för att jag har ett intellektuellt funktionshinder!

"Han sa att jag ville bli våldtagen"

"Om man lämnar den här mannen vet man inte om man kommer att bli älskad igen"

Att det är svårt att bryta en destruktiv parrelation kan många vittna om, och kanske är det särskilt svårt när man har en intellektuell funktionsnedsättning. Ett sätt är att använda den här filmen som diskussionsunderlag i tjej- och killgrupper inom särskole-, habiliterings- och omsorgsverksamheter. Så, se filmen, prata om den och använd den som nyckel ut i en annan verklighet!



, , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0