Vad betyder en titel, egentligen?

Frågan har förstås flera bottnar, men det jag främst tänker på idag är översättning av akademiska titlar till ett språk vars system ser annorlunda ut än det svenska. När jag skulle presentera mig själv på Kinseyinstitutet i USA som Senior Lecturer såg de frågande ut: Vad är det? undrade de andra forskarna. Jag försökte beskriva gången (läs hierarkin) i den akademiska världen och då lyste de upp och sa; Yes, you mean Associate Professor. Njae, sa jag, tror man måste vara "docent" och försökte uttala det på amerikanskt vis. What' s that? undade de då.

Eftersom Malmö högskola passande nog lagt ut ett högskolelexikon på hemsidan, så skyndade jag mig till datorn för att kolla. Där går att utläsa Senior Lecturer GB och Associate professor US.  Ok, det förklarar förvirringen.

Men om man nu snart ska bli docent och ska hålla sin docentföreläsning - vad heter det då på engelska? Jo, i högskolelexikonet kan jag se att jag inte var helt fel ute i min svenglish: "trial lecture for appointment as a docent" Docent finns alltså som samma ord på engelska!  Fast ingen på Kinsey hade hört talas om det....

Så, tillbaka till grundfrågan - vad betyder en titel egentligen? Och är det titeln som är av betydelse, eller det man gör? Fast å andra sidan, kan man göra det man gör, om man inte har en titel för det? Och, till sist, gör man det man vill då man har en titel? Plötsligt vänds allt i existentiella grubblerier...

För att rycka upp mig, så börjar jag uppskatta Bolognaprocessens intentioner om ett gemensamt system för högre utbildning inom de 46 länder i Europa som ingår i samarbetet. Skönt att veta att om/när jag reser till något av dessa länder så behöver jag inte förklara så mycket. Jag kan "vara" min titel på ett självklart sätt., utan att behöva förklara.  Men, vänta - vill jag verkligen vara en titel? Då är vi tillbaka på ruta ett - vad betyder en titel, egentligen?



Kommentarer
Postat av: Grynet

Intressanta och tänkvärda tankar!

:)

2009-06-05 @ 18:23:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0