Sångernas sång

I Varbergs kammarkör sjunger vi just nu Sten Källmans musik till kärlekslyrik ur  Höga visan. Texten är på många sätt tidlös, men samtidigt kan man inte låta bli att tycka att den är vågad med tanke på att den är en bok i Gamla Testamentet:

Din kärlek är skön, ljuvare än vin, än balsam.
Honung gömmer din tunga, dina läppar dryper av sötma.
I din ljuva lustgård växer henna och saffran, finaste
Du är trädgårdens källa, en brunn
Du är en källa med friskt och kallt vatten

Berusa er, berusa er med kärlek

Jag sov, men mitt hjärta var vaket
Hör, min vän knackar på
Min vän som får mitt inre att skälva
Öppna för mig, min syster, min älskade, min duva

Mitt hår är fuktigt av dagg, mina lockar våta av nattens droppar
Jag stiger upp för att öppna för min vän,
Mina händer dryper av myrra, från fingrarna rinner myrra
och får mitt inre att själva

Berusa er, berusa er med kärlek

Snart avslutas kursen Sexualitet i ord och bild på masterprogrammet i sexologi, under kursansvariga  Mariah Larssons ledning. Kanske även detta vore en passande text att analysera?

I vilket fall, är det en trevlig avslutning på veckan med positiva förhoppningar om den första riktiga vårhelgen. Andra blir deppiga av ljuset och känner sig blue...  Fast jag blir ändå glad av att lyssna på Vincent.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0