"Så länge du är övertygad...

.. om att det du gör har en mening, kan du ta dig igenom både rädsla och utmattning och ta nästa steg" skriver Arlene Blum, författare och bergsbestigare som också var den första kvinna att bestiga Mount Everest.

Man behöver inte bestiga fysiska berg alla gånger, utan det kan handla om andra utmaniningar; hålla föredrag för en stor grupp människor, prata på engelska på en internationell konferens, lämna ifrån sig ett manus som andra ska tycka till om, erbjuda en ny utbildning som aldrig gjorts förut etc.

Ja, kanske skriver jag nu utifrån egna erfarenheter där lättnaden efter en anspänning ofta är stor. Men det finns många andra områden där övertygelsen är viktig för att våga och orka fortsätta kämpa.

Komma upp på toppen, behöver heller inte vara målet, utan det kan även handla om att orka härda ut nere "på marken" och ändå se meningen i det som kan kännas som tunga arbetsuppgifter. Att ännu en gång ta tag i disk, tvätt, handling och städning kan till exempel kännas tufft efter en arbetsvecka...

Nåja, sen ska jag slå mig ner i tv-soffan och koppla av med barn och ungdomar och se hur det går i finalen av Let's Dance. Kan tänka mig att "världens starkaste man" har utmanat sig själv på alla sätt i denna tävling. Oh boy!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0