Önskas: Fler manliga sexologistudenter

Var är alla killar på sexologiutbildningarna? Det frågar sig många. I de två kullarna som nu går masterprogrammet i sexologi vid Malmö högskola  finns det bara en handfull tillsammans av totalt cirka 50 studenter. Likaå snedfördelat ser det ut på den fristående kursen i sexologi.

Själv gick jag sexologikurser vid psykologiska institutionen vid Göteborgs universitet i olika perioder under 1990-talet och av de hundratals studenter som jag mötte där såg det också likadant ut.

Inför nästa antagning av masterprogrammet, hösten 2010, och nästa omgång av den fristående kursen skulle vi därför vilja höja ett lockrop ut över landet och även till våra nordiska grannländer som kan tänka sig att studera i Sverige.

Kom, killar, ni är varmt välkomna!

QX nätsajt ligger just nu en artikel där Niklas Eriksson, doktorand och lärare på den fristående kursen i sexologi, uppmanar män att söka till dessa utbildningar.

Men oavsett kön anser jag egentligen att alla som på ett professionellt sätt tar sexualiteten på allvar, människor på allvar och livet på allvar är vardagens hjältar.  Kan man dessutom kombinera det med värme, omtanke och humor så blir det allra bäst! Så tack alla kvinnliga studenter och professionella för att ni också finns!


Kommentarer
Postat av: trollhare

När jag såg den artikeln började jag fundera på om det är ett yrke för mig på allvar. Jag har snuddat vid tanken många gånger förut, det är därför jag läser din blogg.



Jag har en hel del frågor i huvudet, men det är nog bättre att jag ställer dem till skolan än till dig :) Btw, din blogg är jätteintressant.

2009-03-18 @ 16:39:02
URL: http://trollhare.wordpress.com
Postat av: Anonym

Jaaa, det är klart att du ska ta dina funderingar på allvar! Hör gärna av dig till vår studievägledare [email protected] för mer info eller till mig som programkoordinator



Kul att du gillar bloggen!

2009-03-18 @ 18:19:26
Postat av: Jonis

Hey, du nämnde att du läst en del kurser i sexologi i Gbg, var det något du kunde tillgodoräkna dig under utbildningen?



Jag har tankar på att söka sexologiutbildningen, men det får bli i framtiden. Just nu har jag fullt upp med att utbilda mig till sjuksköterska. Började nu i våras. En sak kan jag säga dig, i våran klass på cirka 100 elever var vi (tror jag) 10 killar när vi startade i januari. Nu är vi 6. Det är VÄLDIGT lite.



Men som sagt, när jag har läst färdigt (och kanske jobbat lite) så kommer jag att söka sexologi. (Jag sökte faktiskt första sexologikursen i Gbg nu till hösten, men jag är skeptisk till att läsa 150% och ändå kunna "ge allt" i båda kurserna). Förhoppningsvis finns det en master även i Gbg vid det laget.



/ Jonis

2009-04-30 @ 00:00:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0