Släpp retoriken lös!

Läste i Elza Dunkels blogg om Görans Häggs bok Praktisk retorik och påmindes om mina läsandeupplevelser; retorik liknar i allt väsentligt vardagslivet och vanligt mänskligt umgänge.

Vi gillar folk som står för vad de har gjort.
Vi gillar dem som tror på det de gör.
Vi gillar dem som vet vad de håller på med.

Så skriver Göran H och det tror jag också de flesta håller med om! Han beskriver politiker och andra kända människor som av olika skäl befinner sig i situationer som de måste förklara, försvara eller stå upp för. Gudrun Schyman, exempelvis, som inte hycklar om sina alkoholproblem, inte skyller på sin barndom eller på pressen på kvinnliga pariledare. Den kvinnan är enligt Göran Hägg ett retoriskt fenomen!

Hur kan då vi akademiker bli det? Vad krävs? Och hur gör man? Då retorik är läran om talandekonsten, så borde det ju vara ett ämne som intresserar många inom universitetsvärlden.

Det är hycklare vi har svårast för, skriver Göran Hägg. I alla andra sammanhang utom de juridiska, är det bäst att stå för det man gjort, utan omsvep.

So - vad har då detta med sexologin att göra? Eller med kärleken? Ja, kära läsare, its up to you to answer!

Jag vet inte varför jag åter kommer att tänka på Alla Pugacheva... (och Jacob Dahlin, fast han inte syns i bild)


Läs även andra bloggar om , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0