Pedagogik på avancerad nivå

Enligt Bolognadeklarationen ska all universitetsutbildning bygga på progression och delas in i grund-, avancerad och forskarnivå. Igår hölls ett Pedagogiskt seminarium på Hilton Hotell med medarbetare från enheten Hälsa och samhälle vid Malmö högskola. Universitetslektor Maja Elmgren från Uppsala universitet var inbjuden att tala om pedagogiska utmaningar på avancerad nivå.

Några av oss som har erfarenhet av att undervisa och bygga på upp masterprogram berättade om våra erfarenheter. Nu kan jag också länka till den studie som jag utgick från i min presentation: Master i sexologi: Pedagogiska utmaningar och resurser. 

I Malmö högskolas visionsdokument anges att organisationen ska bygga på flervetenskaplig forskning och utbildning och utgå från mångfald och tillvarata variationer i livserfarenhet såväl som kulturell och social erfarenhet. Då är det intressant att diskutera hur masterstudenternas skilda förkunskaper ska hanteras i utbildningen, till exempel vad gäller skilda kunskapsparadigm, olika språkkunskaper, skilda kulturer m.m. 

En annan viktig fråga handlar om progression och fördjupning, som är viktiga aspekter av universitetsutbildning. Och, slutligen, vad innebär egentligen forskningsanknuten undervisning? Det räcker i alla fall inte med att en eller flera professorer undervisar på masternivå.

Men nu är det snart helg. Mörkret har lagt sig utanför fönstret. Ännu en gång försvinner en liten flicka utklädd till halloweenhäxa iväg ut. Nu på väg till sitt första disko på skolan! Spänningen är olidlig.

Här kommer hennes älsklingslåt! Kloka ord som fastnat hos en sexåring



Läs även andra bloggar om , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0