Nils Holgersson

Jag kan inte låta bli att berätta när jag som sextonåring åkte till Chicago som utbytesstudent och var Lucia. Då träffade jag Selma Lagerlöfs  fosterson Nils Holgersson på Svensk-Amerikanska-föreningen. Han hade som ung flyttat från Sunne till Amerika.

Selma, som saknade biologiska barn, hade dessförinnan hjälpt honom ekonomiskt med hans skolgång då en väninnna berättat om en fattig pojke med samma namn som i hennes berömda bok Nils Holgerssons underbara resa, som utkom i två delar 1906-1907.

På SR kan man höra Nils själv berättar om sin tid hos Selma

En annan värmlänning får avsluta dagen vid datorn, nu när inläggning av sill tar vid.


Kommentarer
Postat av: Jack

Då kan din "ständiga kommentator" inte låta bli att puffa för juldramat "Selma", som sänds i SVT den 26:e och 27:e, närmare bestämt kl 21.00 i ettan. Spännande, tycker jag!

2008-12-21 @ 17:39:35
Postat av: Anonym

Jaaaa, det har du rätt i! Bra att du påminde om det!

Och stort tack för dina "ständiga kommentarer" - I like it!;-)



2008-12-21 @ 18:37:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0