Mindroom och Sophie Dow

Som uppmärksamma läsare kanske kommer ihåg så var jag moderator i våras på särskolans rikskonferens i Varberg. Där träffade jag bland annat Sophie Dow, mamma till Annie som föddes med en mycket ovanlig diagnos. Sophie berättade på särskolekonferensen om sitt engagemang och uppbyggnad av organisationen Mindroom som sprider information och skapar nätverk. Genom åren har Sophie även arrangerat stora konferenser i Skottland där både forskare och kliniker medverkar. 

Förutom att imponeras av Sophies styrka och otroliga envishet, blev jag god vän med henne. Vi hann med många skratt och nära samtal under konferensens dagar, framförallt den första kvällen då vi möttes.



Nu skickade Sophie mig några aktuella artiklar från Sunday Times och The Herald, där hon berättar om sin kampang som enligt hennes egen utsago fått det "skotska parlamentet på fall och att två ministrar dängde sina metaforiska handväskor i huvudet på henne". Det låter typiskt Sophie!:-)

Vi pratade även om musik och goda viner, som är ännu ett av hennes intressen. I vilken ordning vet jag inte... Nyligen läste jag att skotsk forskning visat att smaken påverkas om man lyssnar på musik samtidigt som man dricker vin. Ett fylligt vin upplevs som 60% mer smakrikt om det accompanjeras av ett kraftigt muskstycke. Det här har både jag och Sophies man egna kliniska erfarenhet av, och om makens berättade Sophie när hon var sommarpratare hemma i Sverige förra året.

Jag känner mig ofta priviligierad som får träffa så många intressanta och trevliga människor i mitt jobb, från olika hörn i världen. Ibland är de födda i Sverige och bosatta utomlands sen länge, som Sophie.

Snurra min värld....



Läs även andra bloggar om , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0