Målet med all vetenskap

I Björn Larssons bok "Filologens dröm", som består av flera tankeväckande noveller som man som akademiker läser med ett igenkännande leende (även om en del förstås är skruvat lite extra - eller?), föreläser docenten i filosofi Ulla Lind om vetenskap och sanning. Hon poängterar att målet med all vetenskap är att ta reda på hur verkligheten är beskaffad och att förmedla dessa kunskaper till så många som möjligt.

Eftersom verkligheten är så komplex är det förstås svårt att veta något med absolut säkerhet. Och vilka metoder är de riktiga för att kunna beskriva verkligheten på ett så korrekt sätt som möjligt?

Det var en av många saker som jag funderade över på yogaresan till Kanarieöarna, som jag till slut reste på trots ont i örat. Även om jag inte stå på huvudet så mycket som jag tänkt (!), vädret inte var riktigt så fint som jag hoppats, kunde jag umgås i lugn och ro med ett av mina barn, se ut över havet, bergen och himmelen. Sen skrev jag färdigt ännu en lättläst bok om Emma, som förhoppningsvis ges ut på Argument förlag till våren. I Umeå kom det nämligen fram en lärare från gymnasiesärskolan med en hälsning från eleverna, som undrade när nästa bok kommer... och då är det bara att skynda sig!

! 






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0