Fars gener?

Vad avgör egentligen barnets kön? I så gott som alla befolkningar föds något fler pojkar, ungefär 51% visar SCB:s forskning. Vad beror det på?

Vissa forskare menar att det föds en högre andel pojkar strax efter krig, exempelvis visar befolkningsstatistiken  efter båda världskrigen på detta. En förklaring är förändrade sexualvanor. När de sexuellt svältfödda soldaterna kom hem så hade de ofta sex, vilket gynnar de snabbsimmade men kortlivade Y-spermierna (pojk). Men annan forskning visar det motsatta, nämligen att ju mindre sex människan har, desto mindre behov och/eller förmåga.

Brittisk forskning visade tidigare i år att det är kvinnornas matvanor som är av betydelse för barnets kön. om man slarvar med frukosten föds fler flickor, vilket tex är ett mönster som syns tydligt i Etiopien där svält härjar.

Ytterligare annan forskning menar att det är mannens gen som agvör. Om man som blivande fader har många bröder så ökar chansen för att få en son och vice versa. Forskaren Gellatly vid Newcastle University har studerat 927 släktträd i Europa och USA från 1600-talet och framåt. Det låter rätt övertygande, men visst är sex-ofta-teorin lite trevligare?;-)

Själv har jag tre döttrar och en son...

Gagnon & Simons klassiska sociologiska teori om sexuella script, eller manuskript, lär oss sexualitetens när, var, hur, med vem och varför. Låt oss återkomma till betydelsen av detta, men först ett annat hyperaktuellt - The Script


Läs även andra bloggar om , , ,

Kommentarer
Postat av: trollhare

Intressant... Spontant får det mig att undra: Hur är det med andelen barn med intersexuella tillstånd? På något sätt kan jag tänka mig att de också skulle öka under eller efter en krisperiod. Fast det kanske inte är något man forskat på?



(btw, jag älskar din blogg!)

2008-12-20 @ 17:07:49
URL: http://trollhare.wordpress.com
Postat av: Anonym

Hej, det var en intressant fundering! Jag vet faktiskt inte om det gjorts nån forskning på det - ska kolla.

Vad glad jag blir över att du gillar bloggen - fortsätt gärna kommentera!

Många hälsningar och GOD JUL

2008-12-21 @ 10:35:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0